Fiskerne Arne og Jørgen

Vilhelm bliver gift med Signe. De får ingen børn, men tager Lars i pleje. Han kommer med i fiskeriet efter at have været færgemand ved Skovbroen.
På Eskilsø finder Lars sin kone, Kathrine, og sammen får de tre børn, Dagny i 1921, Arne i 1926 og Jørgen i 1937.
Lars får sin egen jolle, som også ses i Arthur Fangs bog, "Rundt Roskilde Fjord".
I 1935 sker noget nyt. Der bliver bestilt en 16 fods motorjolle hos Ole Rasmussen i Frederiksværk. Først med fransk bilmotor og dernæst med en 5HK Kulhusmotor.
Fra 1937 skal garnene vedligeholdes på en ny måde, så derfor får man lavet tjærekassen. De mindre redskaber som rejeruser bliver præpareret i barkgryden vha. et planteekstrakt fra Ceylon – kateku.
I 1943 stopper Vilhelm med fiskeriet, og Arne kommer hjem og fisker sammen med sin far Lars, indtil Lars dør i 1956. Derefter kommer Jørgen hjem og overtager sin fars plads, så de to brødre fisker sammen indtil Arnes død i 2000. Jørgen dør i 2003.
Omkring 1955 skiftes den lille motorjolle ud med en større på 18 fod, bygget af Jacob Djuurhus.
I 1966 bestilte Arne og Jørgen en 18 fods jolle med en 12 HK Bukh-motor i Jyllinge. Det bliver den sidste brugsjolle fra værftet i Jyllinge.
Den bliver solgt og forsvinder, men i 1999 bliver den fundet i Frederiksværk. Fjordmuseet i Jyllinge køber den, og den bliver erklæret bevaringsværdig af Skibsbevaringsfonden i 2001, og senere et historisk monument.
Den bliver derefter istandsat på Bendix Bådeværft i Hundested, og i dag sejles og vedligeholdes den af et entusiastisk skibslaug fra Østby.